SIGG Inspiratie voor de lunchbox van je kinderen

list In: SIGG-Tips Op:

SIGG KBT Kids drinkfles

De inhoud van de lunchbox van je kind moet gezond zijn, maar daarnaast moet hij/zij het ook graag willen eten. Als je het over een uitdaging hebt… 

1. Zorg dat er altijd gezond eten in huis is.

Kinderen eten wat er in huis is. In plaats van groenten en fruit in de koelkast te bewaren, kun je ook wat op tafel of het aanrecht leggen. Als de enige keus gezond eten is, zullen ze dit meestal ook eten.

2. Geef het goede voorbeeld

Jij bent het eerste voorbeeld voor je kind. In zijn/haar ogen geldt: wat goed is voor jou, is ook goed voor hen. Met dat in je achterhoofd: als jij een appel pakt als middagsnack, is de kans groot dat je kind ook een appel wilt.

3. Biedt goede alternatieven

Het is zoet, klein genoeg om in één keer in de mond te stoppen en verkrijgbaar in vele kleuren, kinderen houden van snoep. Echter, hetzelfde kun je ook van fruit zeggen. Dus waarom je kind geen kleine stukjes fruit en een klein potje chocoladesaus meegeven, in plaats van snoep? Mocht dat wat te veel werk zijn, gedroogde stukjes banaan zijn een goed alternatief voor snoep. Eet je kind graag chips en dips? Geef hem/haar dan tortilla chips en salsa. Voor elke soort junkfood is wel een gezond alternatief te vinden!

4. Sap, sap en...sap

Naast snoep houden veel kinderen ook van frisdrank. Alleen zit frisdrank vol suiker en is het niet ideaal voor mee naar school. In deze zaak is fruitsap je beste vriend! Waarom de SIGG fles van je kind niet vullen met een combinatie van fruitsap naar eigen keuze? Wil je nog gezonder doen, ga dan voor water met bijvoorbeeld een takje munt en een schijfje citroen. Gezond én lekker!

5. Positieve benadering

In plaats van je kind te vertellen dat bepaald eten slecht is, kun je beter gezond eten koppelen aan dingen waar ze om geven, bijvoorbeeld sport of schoolprestaties. Vertel ze dat mager vlees en calcium ze helpt tijdens het sporten, dat een goed ontbijt ze helpt op te letten op school en dat bepaalde soorten groenten en fruit zorgen voor mooi haar en een mooiere huid.

6. De drie-keer-proberen regel

Soms vinden kinderen iets niet lekker, omdat ze het niet lekker vinden uitzien, soms houden ze gewoon niet van de smaak. Een kind dwingen om iets te eten dat hij/zij echt niet lekker vindt kan een negatief effect op de eetgewoonte hebben. Hier komt de drie-keer-proberen regel om de hoek kijken. Als je kind minimaal drie keer iets heeft geprobeerd en het dan nog niet lekker vindt, is het duidelijk: hij/zij houdt gewoonweg niet van de smaak. Push dan ook niet meer om het toch te eten.

Houd deze ideeën in je achterhoofd als je weer bezig bent met het lunchpakket van je kind. Een goede, gezonde eetgewoonte helpt je kind niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

VERWANT AAN TAGS

Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag januari februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december

Aanmaken nieuw account

Heeft u al een account
Log in plaats daarvan in Of Reset wachtwoord